Bojím se udělat první krok. Co když to nevyjde? Opustím práci, nebudu mít stálou výplatu, co potom?

#ZeptejteSeStani – DÍL 2.

„Bojím se udělat první krok. Co když to nevyjde? Opustím práci, nebudu mít stálou výplatu, co potom? Tolik mě láká podnikání, ale děsí mě, že bych do toho měla skočit po hlavě… Co když neuspěju?“

Zatímco sluníčkově naladění lidé by vám řekli, že takto nemůžete přemýšlet a blokujete si tím úspěch už dopředu, já vám řeknu něco jiného, byť jsem taky fanda pozitivního myšlení. 🙂

co-kdyz-to-nevyjde-nahled-pzp

Dobrá zpráva: Není potřeba ihned pálit mosty!

Proč byste měli hned opouštět zaměstnání? Své podnikání můžete rozjet ve svém volném čase. Po večerech ladit své webové stránky nebo komunikovat s klienty a postupně budovat základnu svého byznysu tak dlouho, dokud si nebudete moci říct: Jsem připravena dělat jen toto, odcházím ze zaměstnání.

Možná to bude trvat pár měsíců, kdy budete po večerech dělat první kroky ve svém podnikání, možná to bude trvat i rok nebo dva. Výhodou ovšem je, že nic neriskujete. Když to nevyjde? No a co! Zkusili jste to, naučili jste se spoustu nových věcí, možná i vydělali nějaké peníze.

A když to vyjde?

Pak se za pár let ohlédnete a poděkujete svému starému já, že se vydalo na cestu.

Pár praktických tipů pro rozjezd podnikání ve volném čase:

  • Ujasněte si své PROČ
    Je důležité vědět, proč to děláte. Přijdou totiž chvíle, kdy nadšení bude upadat. Chvíle, kdy to bude těžké a budete mít chuť se na to vykašlat. Těžké situace a překážky. Momenty, kdy budete mít pocit, že na to prostě nemáte. Toto všechno je v pořádku. A překonáte jakkoli těžké překážky, když budete mít dostatečně silný DŮVOD pro to, abyste šli dál.
  • Obklopte se lidmi NA STEJNÉ VLNĚ
    Je těžké se pouštět do podnikání, když vás okolí sráží a říká vám, že na to nemáte nebo že vaše plány jsou nesmysl. Vyhledejte někoho, kdo taky začíná s podnikáním. Scházejte se. Sdílejte své pokroky, závazky, podporujte se navzájem. Staňte se součástí komunity, která se navzájem podporuje.

    A s lidmi, kteří vás nepodporují, své sny a plány jednoduše neprobírejte. Vždy je možné se bavit o počasí. 🙂 Jsme průměrem deseti lidí, se kterými nejčastěji komunikujeme, mějte to při své cestě k úspěchu na paměti.
  • Mějte PLÁN na první kroky své cesty
    Není potřeba mít před sebou hned celou mapu. Ale je důležité znát prvních několik kroků. Čím začnete? Co uděláte jako první věc? Napište si to, a pak to udělejte. Až budete mít hotovo, naplánujte si další krok a opět ho udělejte. Mnoho lidí má tendenci zasekávat se v plánech, vizích a nápadech, ale skutek utek. Jděte po malých krůčcích vpřed.
  • Odstraňte ze svého života aktivity, které vám berou ČAS
    Pokud své podnikání rozjíždíte ve svém volném čase, budete potřebovat alespoň hodinu až dvě denně na to, abyste mohli dělat potřebné kroky. Kde ale vzít čas, když chodíte do zaměstnání, pečujete o domácnost a ještě si chcete zajít na kafe s kamarádkou a podívat se na oblébený seriál...?

    Možná to teď neuslyšíte rádi, ale některé aktivity budete muset dočasně škrtnout ze svého života. Vypněte Facebook, přestaňte koukat na seriály, nezapínejte večerní zprávy a místo kafíčka s kamarádkou 3x týdně běžte jen jednou. Možná budete mít dočasně pocit, že jste ochuzeni o nějakou zábavu. Ale až se ohlédnete zpět, poděkujete si.
  • Odstraňte ze svého života aktivity, které vám berou ENERGII
    V životě je spousta věcí, které nám berou energii a je těžké pouštět se do dalšího projektu, když je tolik nedokončených věcí, které kolem sebe máte. Je něco, co vás dlouhodobě štve? Třeba ulomené madlo na skříňce, spálená žárovka na chodbě, nezaplacené dluhy, nevyřešené křivdy...?

    To vše vám bere den co den energii, i když si to ani neuvědomujete. Zaměřte svou pozornost na to, abyste tyto věci krok za krokem řešili.
  • Najděte si MENTORA, posunujte se vpřed
    Každý úspěšný sportovec má svého trenéra. Každý úspěšný zpěvák má svého učitele. A každý úspěšný podnikatel? Přestože to není často vidět, tak každý úspěšný podnikatel má svého MENTORA a učitele. I já. 🙂

    Najděte si někoho, komu důvěřujete. Někoho kdo je ve svém podnikání tam, kam chcete dojít vy. Někoho, kdo má výsledky a dokáže vás naučit, jak k nim došel. Čtěte jeho knihy, sledujte jeho videa, choďte na jeho kurzy, přednášky nebo se vzdělávejte online.

    Důležité je netříštit pozornost a nevěnovat 80% času tomu, že se vzděláváte a učíte od deseti lidí najednou. Stačí jeden člověk. Důležité je se učit a následně konat. Jít do akce.

Já jsem taky budovala své projekty v době, kdy jsem ještě pracovala pro někoho jiného

Psal se rok 2005 a já jsem druhým rokem studovala na Ostravské univerzitě. Místo učení se na zkoušky jsem střídavě zuřila, brečela a intenzivně přemýšlela, jak z toho utéct.

Díky všeobecnému vzdělání gymnázia jsem ve svých dvaceti letech věděla s jistotou jednu věc: Neumím NIC, čím bych se mohla živit. Nechat se zaměstnat nepřicházelo v úvahu. Nenarodila jsem se proto, abych se stala novodobým otrokem.

Oba moji rodiče podnikali a především můj táta Jirka Mazur si dal záležet na tom, aby mi úskalí života na levé straně Kyiosakiho cash-flow kvadrantu čili života zaměstnance pořádně vysvětlil.

Můj táta mi často říkal především jednu věc: Peníze se nevydělávají prací, ale hlavou.

Jak jsem objevila oblast svého prvního podnikání, to si nechám na jindy, dnes vám chci povyprávět, jak jsem svůj první byznys rozpohybovala.

Chodila jsem do školy, ve volném čase dělala brigádu ve firmě mého táty a po večerech nebo po práci jsem vymýšlela první kroky pro projekt „Luxusní koupelny“, který jsme s mým tehdejším mužem rozjížděli.

První zakázka a první klient přišel v říjnu 2005. Až do května 2006 jsem pracovala pro mého tátu, studovala v denním studiu na Ostravské univerzitě, a navíc byla těhotná. 🙂 Za pár měsíců se toho dá zvládnout opravdu hodně. 

Co je důležité: Na plno jsem si dovolila spolehnout se na své podnikání až po osmi měsících od prvních krůčků.

Podobně to bylo s mým prvním eBookem

Můj první eBook Jak napsat eBook za 14 dní jsem začala prodávat na konci února 2013. V té době jsem pracovala v týmu Davida Kirše a 80 % svého času jsem věnovala Davidovým kampaním a projektům.

Svůj blog a fanpage Podnikání z pláže jsem dělala spíše po večerech nebo v mezidobí mezi kampaněmi, pokud jsem zrovna necestovala. Průměrně jsem tedy věnovala svému podnikání jen pár hodin týdně.

Přesto mi už v prvním roce prodeje vydělal jen tento eBook 395 tisíc korun. Mezitím jsem napsala další eBook a postupně své podnikání rozšiřovala…

prodeje-ebook-2013

V létě 2014 jsem cítila, že je čas postavit se na vlastní nohy

Věděla jsem, že je čas postavit se na vlastní nohy, postavit se za svou značku Podnikání z pláže a přestat se schovávat za jiné. Cítila jsem, že je čas vytvořit vlastní online kurz, napsat knihu, začít sdílet své know-how se světem, rozjet to naplno.

Bála jsem se? ANO, A MOC! 

bojim-se-zacit-podnikat

Příjmy, které jsem měla u Davida coby marketingová manažerka velkých online kampaní, byly opravdu pěkné. Navíc jsem ve Firmě 2.0 měla za ty dva roky spolupráce spoustu úžasných přátel, které jsem měla ráda, a bolelo mě u srdce, když jsem pomyslela na to, že bych měla odejít.

Trvalo mi několik měsíců, než jsem udělala definitivní rozhodnutí a pustila se do svého projektu Podnikání z pláže naplno. Když jsem pak v listopadu 2014 vydala svou knihu Podnikání z pláže a v první vlně si ji objednalo přes 5 000 lidí, říkala jsem si, že „to asi dopadne dobře“. 🙂

Ale pořád jsem měla obavy.

Co když to nevyjde? No a co… Teď už není cesty zpět. Udělám pro to VŠE, co bude v mých silách.

V lednu jsem poprvé otevřela brány kurzu Podnikání z pláže a zúročila všechno své online marketingové know-how z posledních let. První kolo kurzu odstartovalo v březnu 2015 s více než 700 studenty na palubě. Poděkovala jsem svému já před rokem, že se odhodlalo risknout to. 🙂

uspech

Cesta k mému plážovému podnikání od prvních krůčků až k naprostému spolehnutí se na vlastní příjmy trvala více než rok a půl.

Opravdu tedy není třeba hned pálit mosty, opouštět svou stávající práci nebo byznys a jít po hlavě do podnikání z pláže. Vše se dá postupně budovat a makat na tom tak dlouho, dokud nebudete s jistotou vědět, že se na své podnikání můžete 100% spolehnout.

Stáňa Stiborová
Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, partnerka skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka knihy Podnikání z pláže a oblíbeného online kurzu Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Více o Stáni najdete tady.

Stáni můžete napsat na stana@podnikanizplaze.cz Připojte se mezi plážové podnikatele na facebooku.
Komentáře
  1. Jana Podzemná napsal:

    Já to zkusila při práci cca před 3 roky. Zpočátku jen budování webu, blogu, získávání 1. nadšenců. Po roce budování jsem se odhodlala k prvnímu prodeji předplatného on-line programu, e-booků, pak přišla kniha, workshopy, totální vyčerpání, uspořádání osobního života atp:-) Teď 3. rokem se mi zdá, že se to pomalu začíná rozbíhat. (Musela jsem hodně přehodnotit, odpočinout si, někde ubrat, jinde přidat:-)
    Stále při práci, ještě to vůbec není na nějaké osamostatnění. Navíc to mám tak promakané a propojené, že práce mě baví, tak se jednou asi bude těžko odcházet. Stálý příjem, pokud není dostatečná finanční rezerva alespoň na rok života dopředu, působí antistresově a líp se pak vše zvládá. Nejhorší je dělat něco ve stresu a tlačit na pilu.
    Lidi to vycítí a moc nekupují.

  2. Martina napsal:

    Ďakujem Stáňa, veľmi povzbudivý článok! Presne toto som potrebovala počuť práve tu a teraz:-)

  3. Eddie G. napsal:

    Mám k tomu iba jedno slovo : Ď A K U J E M

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů