Dá se uživit prodejem eBooků?

Dá se uživit prodejem eBooků? Tak na tuto otázku jsem před pár dny narazila na Facebooku a přiznám se, že mě trošku zarazila. Jako první mi probleskla hlavou úsměvná myšlenka odpovědět, že si nejsem jistá, jestli těch průměrných 45 tisíc měsíčně, které prodejem eBooků vydělám, je, anebo není na uživení… V té otázce totiž byla skrytá jakási pochybnost a obava.

Existuje takové čínské přísloví, a ne nadarmo se mi před chvílí připomnělo v knize Ze Mě Jaroslava Duška, které říká:

 „Ať ten, jenž tvrdí, že něco nejde, nezdržuje toho, který to dělá.“

Takže odpověď zní: Ano, je to možné. Proč o tom pochybovat?

Lidé mají neustále tendenci o něčem pochybovat, a to v mnohem větší míře než se hecnout, jít a udělat to.

Pochybovat o tom, jestli se dá uživit prodejem eBooků, je stejné jako pochybovat o tom, jestli se dá vylézt na Mont Blanc nebo jestli je možné otěhotnět při jednom jediném nechráněném styku.

Ano. Tyto věci jsou naprosto možné a lidé je dělají. Pak jsou další lidé, kteří se jich obávají, a tak o nich polemizují a vymýšlejí kličky, proč by to jít nemuselo, anebo to zkoušejí a prostě jim to nejde. Víte například, že pravděpodobnost otěhotnění na první pokus je jen 15 % (některé zdroje uvádějí 20 %)? Myslím, že podobné procento úspěšnosti by se dalo celkem úspěšně aplikovat i na prodej eBooků a na to, zda se tím dá uživit.

Vilfredo Pareto a můj táta Jirka Mazur, který o Paretově pravidle často hovoří např. v rámci projektu Život na pravé straně, by jistě řekli, že tato statistika se dá použít v podstatě kdekoli. Stejně jako 80 % veškerého světového bohatství vlastní 20 % lidí, tak 80 % prodejů eBooků bude dělat 20 % lidí, kteří eBooky prodávají.

Proč uspějí v prodeji eBooků jen někteří?

Asi nejjednodušší by bylo říct, že proto, že taková je statistika. Ale při hlubším zamyšlení mě pár důvodů napadá, a přestože na toto téma by se dalo hodiny debatovat, budu se držet zmiňovaného Paretova pravidla a řeknu vám těch 20 %, které jsou z 80 % klíčové pro úspěch. 😉

1. Ti úspěšní nepodceňují přípravu.

Přes noc prodejem eBooků nezbohatnete, stejně tak je málo pravděpodobné, že když se bez dostatečné fyzické přípravy vydáte na Mont Blanc, tak že tam vylezete, výšková nemoc vás okolo 3 000 metrů zastaví.

Prodej eBooku je úspěšný jen tehdy, pokud jste investovali dostatek energie do přípravy. Naprosto klíčový je tady dobře vedený blog, na kterém poskytujete hodnotné a čtivé informace, dále silná databáze, která k vám má vztah a důvěru a čte vaše články, a taky znalost online marketingu – znalost e-mail marketingu, funkcí expertního autentického příběhu a obsahového marketingu, copywritingu, Facebook marketingu a dalších věcí.

Detailně o tom píšu v eBooku 8 kroků k podnikání z pláže, stáhnout zdarma si jej můžete tady >>

Bez toho se dá prodej eBooku přirovnat ke stavění domku ze slámy na poušti. (Znáte tu pohádku O třech prasátkách?)

Asi vás nepřekvapí, že tady ztroskotá naprostá většina prvotních nadšenců. Nedostatečná příprava a nedostatek informací nutně vedou k selhání.

2. Úspěšní mají výdrž.

Spousta lidí se nadchne, pustí se do toho, udělají pár prvních kroků, a pak jim začne docházet dech. A s tím, jak začíná být cesta vzhůru nepohodlná a objevují se překážky, začínají se i zcela přirozeně do mysli vkrádat obavy, že se to nepodaří, a důvody, proč se na to radši vykašlat.

A tady velká část lidí odpadne. Napíšou eBook, první dva články na blog, nasbírají prvních dvacet kontaktů do databáze a pak oznámí, že to nefunguje. A mají pravdu. Pro to, aby prodej eBooků fungoval, je opravdu potřeba dlouhodobější práce, i když řekněme si na rovinu – ono těch pár hodin týdně by si člověk našel vždycky, ale jednodušší je říct, že to nefunguje.

Přesto i snaživý začínající plážový podnikatel s dobrou přípravou, silnou motivací a výdrží nemusí uspět.

3. Úspěšní se umí podívat na vše, co dělají, očima klienta.

Celkem známé podnikatelské moudro říká, že úspěch v podnikání závisí na tom, kolika lidem pomůžete. Věřím tomu, že 80 % autorů eBooků má za cíl pomoci svým čtenářům a věří, že pomůžou mnoha čtenářům. Proč tedy uspěje jen 20 %?

Protože to neumí správně podat, neumí vysvětlit potenciálnímu klientovi, co je na jejich eBooku vlastně tak skvělého. A problém je, že si myslí, že to dělají, protože si čtou své texty a prodejní stránky svýma očima nebo je dávají číst svým přátelům, kteří projekt znají, a ti také nedovedou dát nezaujatou odpověď.

Točí videa, dělají webináře, ale lidé na druhé straně jaksi nereagují… Proč? Sdělení se prostě neprotne, protože klient by potřeboval slyšet něco jiného, aby ho to zaujalo.

Jedním ze základů úspěchu je umět se podívat na VŠE, co napíšete nebo vytvoříte, nikoli svýma očima, ale očima klienta. A osobně si myslím, že tato dovednost vyžaduje jistou malou dávku talentu a o kus větší dávku tréninku a dlouhodobého zkoumání.

Znamená to sledovat zpětné vazby, komentáře, e-maily, číst mezi řádky a dostávat se do pocitů čtenáře na druhé straně. Zpětné vazby a komentáře dostanete ovšem jen tehdy, když se otevřete. Začnete psát to, co si OPRAVDU myslíte. Začnete sdílet své OSOBNÍ zkušenosti a postřehy. Ne jen plané kecy, kterých je všude kolem plno, ale reálné příběhy, reálné zkušenosti, názory.

Pak brnknete na druhé straně na nějakou strunu a zjistíte, jestli je to ta struna, na kterou chcete brnkat. Jakou odezvu vaše slova způsobila a jestli je to ta odezva, kterou jste chtěli způsobit, a pokud ne, tak proč, co ve vašem sdělení není jasné? Co čtenář nepochopil nebo pochopil jinak, než jste zamýšleli? Čím více odezvy vyvoláte, tím více se dozvíte, kdo je na druhé straně a co potřebuje slyšet.

Spousta podnikatelů to podceňuje. Myslí si, že oni přece VĚDÍ, co lidi na druhé straně potřebují slyšet, ale doopravdy si jen projektují to, co si myslí, že je správné, do klientů, kteří to doopravdy mají úplně jinak.

Poznat svého klienta a jeho potřeby je důležitá součást úspěchu.

Když jsme například v únoru 2015 dělali kampaň na online kurz Podnikání z pláže, věděla jsem, že chci udělat 3 webináře, ale dlouho jsem nemohla přijít na to, na jaké budou téma. Pak jsme spontánně už v lednu otevřeli na pár dnů předprodej pro malou skupinu klientů a najednou mi začaly chodit desítky dotazů, které se opakovaly.

V 80 % případů se lidé ptali na to, že neví, jak objevit své téma, nebo že téma mají, ale neví, jestli to je pro ně vhodné, případně pochybovali o tom, že by to v jejich případě mohlo fungovat. HEURÉKA! Najednou mi bylo vše jasné. 3 webináře v kampani odpověděly přesně na tyto otázky – Webinář 1: Podnikání z pláže v praxi, Webinář 2: Jak objevit své téma a uspět, Webinář 3: Může být každý podnikatel „plážový“? Lidé dostali odpovědi na své otázky a já jsem nemusela hádat, co by asi tak potřebovali vědět, protože mi to řekli.

Poznávejte svého klienta a v jeho poznávání nepřestávejte.

4. Úspěšní lidé nelpí na úspěchu.

Uff, tak tady zacházíme trochu do hustějších vod osobního rozvoje, ale považuji za důležité to zmínit. Očekávání jsou zabijákem úspěchu. Lpění na výsledku je zabijákem úspěchu. V podstatě jakákoli emoce, jejímž základem je strach, je brzdou a na cestě vzhůru vám nepomůže.

Dobře se to říká, když už člověk není na dně a nemusí bojovat o každou korunu. Ale i můj úspěch přišel v době, kdy jsem se o něj přestala bát a začala mu věřit, a peníze mi začaly přicházet z více stran.

A když se podívám na účastníky mého kurzu Podnikání z pláže, vidím, že k těm nejúspěšnějším patří paradoxně ti, kteří své eBooky prodávají a nelpí na tom. Často proto, že mají i jiné příjmy nebo začali eBooky prodávat proto, aby se seberealizovali a přilepšili si třeba k mateřské. Nevisí na tom jejich život, jestli se eBooky budou, nebo nebudou prodávat, a tak nemají strach a nebrzdí to, případně se svým strachem umí dobře pracovat.

Není za tím žádná velká ezoterika. U těch, kdo mají za svým jednáním strach a lpění, čiší tyto emoce z toho, co dělají – z jejich textů, e-mailů, videí. A klient na druhé straně není hloupý a ví, že tady někdo prostě tlačí na pilu a něco je špatně. A tak nekoupí… A tím se podpoří prodejcův strach a kolo se roztáčí…

Nezbývá než se postavit mimo to kolo a podívat se na to trochu z nadhledu.

Takže co říct závěrem?

Snad jen zopakovat ono čínské přísloví: „Ať ten, jenž tvrdí, že něco nejde, nezdržuje toho, který to dělá.“ Uživit se prodejem eBooků se dá celkem mile a je fajn mít i další zdroje příjmů, což když už jednou vstoupíte do plážově podnikatelských vod, tak se začne dít tak nějak samo. Začnou přicházet příležitosti, affiliate spolupráce, nové nápady a projekty, a tak eBook většinou nezůstane jedináčkem…

Pro inspiraci moje prodeje eBooku Jak napsat eBook za 14 dní v roce 2015 do dnešního dne (15. 8. 2015).

Stáňa Stiborová
Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, partnerka skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka knihy Podnikání z pláže a oblíbeného online kurzu Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Více o Stáni najdete tady.

Stáni můžete napsat na stana@podnikanizplaze.cz Připojte se mezi plážové podnikatele na facebooku.
Komentáře
  1. Stáňo, díky moc za skvělý článek! Stojí za to, se zase na chvíli zastavit a trochu si připomenout, co za tím vším je. I když to jde třeba pomaleji, než člověk očekával, je důležité vytrvat a jít tím správným směrem 🙂

  2. Jana Cardová napsal:

    Ahoj, Stáňo!

    To je opravdu skvělý článek a hned jsem se v něm našla. 🙂 My jsme si spolu psaly právě o tom, že jsem nervózní, že se eBooky neprodávají, jak jsem chtěla. Je to asi měsíc.
    Musím se tedy podělit o další dění: Dala jsem na tebe (což se vyplácí 😀 ) a věnovala se novému projektu, sem tam jsem vylepšila práci okolo prvního eBooku, ale už jsem v tom tak neležela. Na facebooku, v mailech a blogu jsem se prostě začala s lidmi o mém tématu nezávazně bavit, posílat své připomínky k jejich výtvorům a podobně a začalo to víc bavit mě i je.
    A ejhle, tento měsíc se zvedly prodeje o 70% a přišlo mi víc jak dvacet děkovných mailů! 🙂 Takže skvělý. Díky moc za každou tvou radu!

    Na pláž zdraví Janča 🙂

  3. Petra Hanelová napsal:

    Stáňo, díky za článek!
    Dívat se na vše očima klienta, to jsem četla poprvé včera večer, v 7.nebo 8.modulu..A teď to čtu znova. Myslím, že jsem to pochopila a moc za to děkuji! A díky za připomenutí nelpění na výsledku. Teď, jak se blíží plážová výzva, je to zrovna k věci:)

  4. Igor napsal:

    Ahoj Stáňa 🙂 milé,že si si spomenula aj cez prázdniny. Veľmi dobrý článok – díky! Ešte stále pracujem na mojej stránke – téma je to obrovská a pre mnoho ľudí absolútne nová … napriek tomu verím, že zaujme a tak to chcem čo najlepšie podať 🙂 Mimochodom to Nórsko by som tiež bral 🙂 Všetko dobré ! Igor Mayer

  5. Ilona napsal:

    Ahoj Stáňo!
    Perfektní článek a důvod k zamyšlení každý sám nad sebou. Proč to dělám a co od toho čekám. Nejsme podomní prodejci, abychom tlačili na pilu. Dívat se na svou práci-produkt očima klienta je to samé, jako být sám k sobě dostatečně kritický. V tvém článku je hodně pravdy a osobních zkušeností. Perfektní pro nás začátečníky. Kdo si to pozorně přečte a bude se řídit tvou zkušeností, tomu to ušetří spoustu tápání:))
    Díky
    Ilona

  6. Marcela Kubová napsal:

    Stáňo, báječně sepsané. A díky za připomenutí. Zrovna řeším změny na stránkách a na oči zákazníka bych byla bývala zapomněla… 🙂
    Ne, vážně, spoustu věcí si prostě musí sednout a je jasné, že prodejem e-booku člověk nezbohatne ze dne na den. A důležité je to sám cítit. Já sama na sobě zjišťuju, že mě kolikrát některé výborné poučky a rady míjí. A je to jen proto, že jsem k nim ještě sama nedošla a neřeším je, takže mi neutkví v hlavě a vlastně mi nepomohou. Tohle je také důležité na té plážové cestě, jak jsi v článku naznačila.
    Díky za něj, je výborný!

  7. Standa Blažek napsal:

    Děkuji za velmi povzbuzující článek Stáňo. Opět jste mi zvedla náladu a chuť dotáhnout vše do konce, abych se dostal mezi těch 20%. Není tam nic malováno narůžovo, ale skutečně tak, jak to je.

    Děkuji

    Standa

  8. Standa Blažek napsal:

    Děkuji za velmi povzbuzující článek Stáňo. Opět jste mi zvedla náladu a chuť dotáhnout vše do konce, abych se dostal mezi těch 20%. Není tam nic malováno narůžovo, ale skutečně tak, jak to je.

    Děkuji

    Standa

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů