Mohlo by to vypadat všechno sluníčkově s nádechem růžové. Jenže ve skutečnosti máte strach.
„Co když TO, co jsem napsala tady do toho článku, lidi nepochopí? Jsem JÁ vůbec expert? Můžu JÁ něco radit? Já vlastně ani nevím, co na ten blog psát! Vždyť tohle všechno už lidi ví…! A vymýšlet pořád něco na fanpage, nevím, co tam dát! Kašlu na to a půjdu raději žehlit…“
Tyhle a milion dalších otázek, obav a nejistot lemují první týdny a možná i měsíce na cestě k vlastnímu plážovému podnikání.
Asi nemusíme chodit daleko pro příklady. Možná máte sami děti a víte, že se nestalo, že by prostě jednoho dne vstaly a začaly běhat maraton. 😀 Musely to zkoušet metodou pokus omyl, taky se z počátku držet stolu nebo za ruku těch, kdo už chodit uměli. A čím více chodily, tím lépe jim to šlo.
A v online podnikání je to stejné. Všude je to stejné. Je jedno, s čím začínáte. Ani já jsem hned neběhala…
Když jsem začínala psát své první články, cítila jsem nejistotu a svým způsobem jsem několik měsíců hledala sebe sama a to, KDO jsem a jakým způsobem chci své know-how předávat.
Psal se leden 2013, v té době jsem se už několik let věnovala online marketingu ve velkých projektech jiných online podnikatelů. A rozhodla jsem se odstartovat svou dráhu plážového podnikatele tématem, které jsem vnímala jako jeden ze základů online marketingu a zároveň dostatečně úzkou niku trhu, ve které jsem se chtěla specializovat – Jak napsat eBook.
Měla jsem v hlavě spoustu zkušeností a současně s tím i spoustu strachů. Bude to vůbec někoho zajímat? Co když lidi vůbec nepochopí, k čemu jim takový eBook je? Co mám vůbec psát na blog? Vždyť to bude pořád dokolečka o tom samém… Co jsem si to vybrala za téma?
Ale nečekala jsem na moment, kdy se jednoho dne ráno probudím a budu to vědět. Funguje to totiž jinak.
Vydala jsem se na cestu a začala jsem psát články, sdílet své myšlenky a přidávat příspěvky na mou fanpage Podnikání z pláže i za cenu toho, že se na to podívá jen pár lidí.
Čím více jsem psala, tím více jsem dostávala zpětné vazby. Čím více jsem psala, tím více jsem viděla, co lidi baví, zajímá a co naopak vůbec nepobírají anebo jim to prostě nic neříká. Vnímala jsem víc a víc, jak má slova působí na lidi a jestli jsou správně chápána, anebo ne.
Věnovala jsem pozornost každému mailu a komentáři, které mi chodily jako zpětná vazba na moje články, a říkala si, že když to TAKHLE pochopil jeden člověk, tak to možná pochopily stejně i desítky dalších…
S tím, jak jsem psala a tvořila já, formovalo se mi pod rukama i moje podnikatelské téma.
Lidé mě začali sledovat a číst a já jsem si díky tomu začala uvědomovat, co jsou vlastně ty mé kvality, které s lidmi rezonují nejvíce.
Paradoxně jen pár desítek lidí zajímalo přímo to, jak napsat eBook. Moje články o tom, jak eBook využívat v online marketingu, e-mail marketingu ve firmách, středním podnikání nebo nejrůznějších projektech, rezonovaly jen s malým počtem lidí.
Ale stovky lidí inspirovalo, jak díky tomu, že eBooky prodávám, žiju, jaké mám životní hodnoty a názory, a více a více je zajímalo, jak žít podobný příběh, jaký žiju já.
Nikdy by se to nestalo, kdybych čekala na dokonalost. Na to, že se jednoho krásného rána probudím a budu to VŠECHNO VĚDĚT. Budu mít před sebou jasný plán, strategii, která nemůže selhat, vytuněný web, vyspecifikovanou cílovou skupinu, napsaných pár božských článků a neodolatelný obsah na mou fanpage.
NE.
Nejdříve jsem nikoho nezajímala. Čím více jsem začala sdílet ze sebe, čím více jsem psala, tvořila, tím více jsem viděla, KOHO vlastně zajímám a JAKÁ ČÁST MÝCH ZKUŠENOSTÍ je ta, kterou mé publikum považuje za nejcennější, nejinspirativnější a nejzajímavější.
Zjistila jsem to až tím, že jsem začala PUBLIKOVAT obsah na mém webu a dělat věci proto, aby se ten obsah dostal k lidem.
Objevila jsem svůj hlas díky tomu, že jsem začala mluvit.
Nejsou to rady na „úspěch přes noc“, budou vyžadovat vaši práci a odhodlání. Věřím, že pokud jste dočetli až sem, máte je. 🙂
Když začínáte se svým plážovým podnikáním, pište a tvořte nejdříve sami pro sebe. Nemyslím to tak, abyste to psali proto, že si to vy sami budete číst. 🙂 Myslím to tak, že to děláte pro sebe a pro to, abyste se ukotvili ve svém tématu, získali jistotu v tom, co říkáte, a ujasnili si, kdo jste a kdo nejste.
Dříve nebo později lidé začnou číst vaše články, lajkovat vaše příspěvky a sledovat vaše videa nebo FB live, stanou se vašimi fanoušky nebo vás budou sledovat na Instagramu.
Ale než to začnou dělat, tvořte a pište hlavně proto, abyste objevili svůj hlas a ujasnili si, kdo jste a kdo ne. Co chcete předávat, jak vás to baví. Jaká je ta vaše unikátní forma.
Nevymyslíte to doma u pracovního stolu tím, že nad tím budete usilovně meditovat. Vznikne to až tehdy, když začnete tvořit. Navíc pokud jste současně i v kurzu Podnikání z pláže, víte, že rychlou zpětnou vazbu dostanete vždy ve skupině spolužáků na Facebooku a nemusíte čekat jen na reakce „zvenku“.
Trénujte. Pište. Publikujte.
S každým dalším článkem, příspěvkem, videem, fotkou, příběhem uvidíte více a více, jak na to lidé reagují a jak se v tom vy sami cítíte. A můžete se ptát sebe sama: Jsem toto já? Je toto právě to know-how, příběh, zkušenost, které chci předávat?
A čím více toho vytvoříte, napíšete, natočíte, publikujete, tím budete více a více ukotvení ve svém tématu. Vaše slova se stanou jasnějšími, váš příběh srozumitelnějším. Získáte JISTOTU.
A čím více toho vytvoříte a zpublikujete, tím více začnete vnímat svou HODNOTU.
Jednoho dne se budete cítit jistí v kramflecích. 🙂 Budete připraveni se v plné síle postavit za své téma a sami za sebe. Začnete publikovat, psát a tvořit s mnohem větší lehkostí a díky tomu pak dokážete své zkušenosti formulovat srozumitelněji a tak, aby pomohly většímu množství lidí.
Jednoho dne vám přijde první děkovný e-mail za to, co jste napsali nebo vytvořili, a vy ucítíte hodnotu svého know-how. Vnímám, že pro většinu plážovníků toto bývá bod zlomu. Moment, kdy poprvé v plné síle pocítí, že jejich tvoření má smysl.
A samozřejmě s tím souvisí i objednávky vašeho eBooku nebo jiného placeného produktu. I ty začnou chodit v mnohem větší míře s tím, jak ukotveněji a jistěji se budete ve svém tématu cítit, protože díky tomu bude váš obsah jasnější, hodnotnější a srozumitelnější.
A než ten den přijde, trénujte. Trénujte tím, že budete psát články, tvořit hodnotný obsah do svých FB skupin, na své fanpage nebo na svůj Instagram.
Nečekejte na dokonalost. Trénujte. Pište. Publikujte. A začněte teď. 🙂
Ahoj Stáňo, je to napsáno přesně, tak jak to chodí. Píšu blog asi rok a půl a ze začátku jsem poctivě sledovala, kolik lidí to čte a jestli nenajdu nějaký komentář. Byla jsem plna očekávání a taky zklamání. A pak jsem si přečetla pár článků od opravdu úspěšných lidí, několik chytrých knih a dozvěděla jsem se, že to mám nechat plavat a psát si pro radost. Tak jsem rady uposlechla a je mi mnohem líp. Sdílím článek, o kterém si myslím, že se mi opravdu povedl:-)
http://rencanovakova.cz/superpotraviny/