Něco navíc, aneb co má mladý kokos společného s podnikáním

Mám ráda, když se ve svém životě setkávám se službami, ze kterých číší to, že je daná služba dělána srdcem, a že majiteli opravdu záleží na spokojenosti klientů. Většinou jsou to drobné maličkosti…

V hotelu je přichystána (zdarma) voda a čokoládové bonbóny na uvítanou i s dopisem a popřáním příjemného pobytu, na chodbě jsou v míse čerstvá jablka… V restauraci dostanou děti omalovánku a pastelky, aby se nenudily a číšník se přijde zeptat, jestli je vše v pořádku…

V letadle dostanu dárkovou taštičku se zubním kartáčkem a krémem na ruce a obličej, aby byl let příjemnější po všech stránkách. Kadeřník mi vždycky přibalí na cestu kvalitní maličký cestovní šampón a balzám na vlasy. V kavárně mi donesou ke kávě i domácí napečené sušenky nebo mi k čaji donesou čokoládové bonbóny. Přívěšek objednaný z Fleru mi nepřijde zabalený v obyčejné obálce, ale v krásném dárkovém pytlíčku.

Zdánlivá maličkost má obrovskou moc a dosah. Když dostanu jako klient něco navíc, něco, co jsem nečekala, cítím se opečovaně. Mám pocit, že jsem na správném místě, že tady se podniká srdcem. Mám chuť se tady vracet. Cítím se vítaná. A co je hlavní, velmi často mi dárek udělá takovou radost, že o tom pak nadšeně vyprávím dalším lidem… A šířím referenci na danou restauraci, kavárnu, obchod, kadeřnictví. Já si ty dárečky dokonce často fotím a sdílím je na facebooku.

Cítíte tu sílu, kterou tahle zdánlivá maličkost má pro váš byznys?

Z nějakého důvodu se však tyto věci dějí jen ve velmi malém množství podniků a jen málokdy si dají podnikatelé záležet na tom, aby se jejich klient cítil takto opečovaně. Škoda, nevyužívají totiž velký potenciál a kouzlo toho, když dáte klientovi něco navíc.

Marketéři tomu říkají „overdeliver“ – dodat něco navíc

Nemyslím tím bezduché přibalování reklamních dárků s potiskem firmy typu voňka do auta, které dostanete například při výměně pneumatik, nebo hromadu slevových kupónů, které mají za cíl dostat vás zase zpět do prodejny.

Myslím tím opravdový dárek. Dárek, nad kterým někdo přemýšlel a měl záměr udělat vám radost, překvapit vás. Dárek, ze kterého cítíte zájem a coby klient víte, že tady nešlo jen o to něco vám prodat, ale že zájem trvá i poté, co jste nakoupili. Že marketing daného podnikatele není jen o „když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“, ale pečuje o vás coby klienta i nadále.

Overdeliver lze dělat vědomě a srdcem, a to je něco, co jako klient hned vycítíte. Asi cítíte rozdíl, mezi reklamní čokoládkou, kterou kavárna „fasuje“ a servírka bezduše přihodí vedle hrnku, protože jí to tak řekli a domácí upečenou sušenkou, kterou dostanete na speciálním talířku a krásně voní.

Často mluvím o tom, že základem byznysu a dobrého marketingu je budování důvěry a vztahu s klientem. Overdeliver může být skvělým nástrojem právě pro budování důvěry a vztahu.

Klient, který ve vás má důvěru a má k vám vztah nejen, že nakoupí poprvé, ale bude se k vám nadšeně znovu a znovu vracet a šířit dobré slovo o vás dále.

„Over deliver“ miluju jak coby příjemce, tak coby tvůrce

Máte rádi ten pocit, když vymyslíte na Vánoce pro někoho blízkého dárek a pak napjatě čekáte, jak se bude tvářit, až dárek rozbalí? Dát dárek klientům, je totéž. S poněkud jiným dosahem…

Když dáte lidem něco navíc, něco, co nečekají, co je překvapí a potěší, kromě výše uvedených marketingově podstatných věcí se stane jedna úžasná věc pro vás osobně – začnou s vámi sdílet svoje nadšení z dárku. Dostanete obrovský příval energie zpět a radost, kterou jste jedním nápadem předali dále, se vám začne ze všech stran mnohonásobně vracet. Je to úžasný pocit. A lehce návykový 🙂

Ráda vymýšlím cesty, jak dodat něco navíc, od malých drobností, kdy se zeptám klientů po pár dnech od koupení eBooku, zda se už pustili do akce, čímž zároveň zjistím, zda se jim eBook líbil a nebo potřebují s něčím poradit či pomoct, přes maličkosti typu záložka do knihy, kterou jsem si nechala natisknout ke knize Podnikání z pláže (a prvních 100 jsem dokonce dělala ručně na řezačce :D), až po akce větší a poněkud organizačně náročnější, jako bylo rozdání 5 tisíc knih Podnikání z pláže zdarma v listopadu 2014 a nebo teď minulý týden velká kokosová akce…

Velká kokosová akce

Na podzim jsem zaslechla, že můj kamarád Miško Kopecký, který je úspěšný online podnikatel a učí na svých stránkách chlapy „Ako zbaliť ženu„, rozesílal svým klientům kondom se vzkazem: „V případě úspěchu použij“. Přišlo mi to vtipné a originální, fakt dobrý nápad, a přimělo mě to k přemýšlení, co bychom tak poslali lidem v kurzu Podnikání z pláže, který jsme v té době začínali chystat.

Sluneční brýle, osušku na pláž… Nic z toho mi nedávalo úplně smysl. Chtěla jsem něco, co by nebylo jen bezduchým dárkem, ale neslo v sobě nějaké poselství a taky trochu humoru, jako dárek od Miška pro jeho klienty. Tak jsem to nechala uležet.

A pak si tak v únoru sedíme na Bali na terase s výhledem na moře, zrovna jsme natočili video k modulu 5 v kurzu Podnikání z pláže a servírka nám donesla kokos.

A můj muž říká: „Co kdybychom lidem z kurzu poslali kokos?“. A já na to: „Hmm, to je docela šílený nápad v tomto množství… Ale proč ne? Bude to sranda, těším se na ty reakce. Dovedeš si představit to překvapení, když rozbalíš krabici a uvnitř je kokos? :D“.

A začali jsme zařizovat (v tajnosti) velkou kokosovou akci. Velmi nám v tom pomohl Filip Říha z Freshbedýnky.cz, kterého můj muž Jirka Stibor potkal asi dva týdny předtím na Bali. Natočili spolu video, popovídali si o podnikání a Filip Jirkovi řekl i o tom, že startuje projekt Mladý kokos na webu coolcoco.cz, a tak se jedno sešlo s druhým, setkání a informace od Filipa přišly v pravý čas a Coolcoco.cz mohli rozeslat 631 thajských kokosů 🙂

Minulý týden končil čtvrtý modul, byli jsme právě v polovině kurzu a 631 lidem dorazil domů tajemný balíček a v něm:

A výsledek?

Musím říct, že pro mě ta kokosová akce byla obrovským přívalem energie. Po čtyřech týdnech intenzivní práce s šestisty lidmi už jsem trochu ztrácela síly.

Kokos šel primárně lidem pro to, že jsem s předstihem věděla, že po čtyřech týdnech začnou síly ztrácet oni a chtěla jsem je povzbudit na další cestu, dodat zpět energii a motivaci do dalších úkolů a naladit je na plážovou vlnu. Dodat jim zpátky to nadšení, které měli na začátku. Připomenout taky, že některé věci nelze odkládat a je potřeba je udělat hned, i když je děláme poprvé a jsou pro nás složité. Třeba jako rozseknout a vypít kokos, což jsme nikdy nedělali a není to úplně jednoduché. Když to ale odložíte, za pár dnů se zkazí.

Podle reakcí, které mi začaly chodit, doručil kokos své poselství. K tomu jsem dostala zpět já jako úžasný bonus obrovské povzbuzení a energii pro mě.

Zpětnou vazbu, že to, co dělám dává velký smysl a obrovský příval radosti, nadšení a překvapení ve formě desítek fotek, nadšených komentářů, radosti z dárku. Bylo to jako sedět s těmi lidmi u pomyslného vánočního stromečku a sledovat jejich nadšení z mého dárku.

A proto to vlastně i píšu

Byl to pro mě osobně úžasný zážitek, i když primárně jsem vlastně chtěla zážitek zprostředkovat lidem v kurzu já. Nechat je ochutnat to plážové podnikání všemi smysly. A k tomu jsem dostala já spoustu radosti, veselí a nadšení 🙂 Co dáte, to dostanete.

Zkuste to ve svém podnikání i Vy! Čím originálním můžete překvapit své klienty?

Mě k tomu už kdysi inspiroval můj taťka Jirka Mazur v dobách, kdy se jeho firma zabývala velkodistribucí kusových koberců, když při prezentacích Nepálských koberců, které tenkrát dovezl a prodával, rozdával svým odběratelům osobně vyfocenou a zarámovanou fotku s věnováním právě z Nepálu a mnozí z nich ji pak leta měli vyvěšenou ve svém obchodě. Dnes rozdává svým klientům zlaté cihličky. 🙂

Sama mám taky milé a originální zážitky. V Chateau Mcely jsme dostali ke kávě ručně vyrobenou čokoládu s potiskem Chateau Mcely… V letadle Emirates děti vyfotili s oblečkem letušek polaroidem a hned jim fotku dali vytištěnou a s věnováním. Ze SmartEmailingu mi přišel po roce využívání služby balíček (který jsem nečekala) a uvnitř byl dopis o tom, že už jsme spolu rok a že to mám oslavit a k tomu na oslavu přiložená Marlenka (dortík)!

Dodnes o těchto překvapeních ráda vyprávím dál.

Nezapomenutelná překvapení a originální dárky

Jste podnikatel? Právě takto chcete utkvět svým klientům v paměti. Věřím, že klienti od Miška Kopeckého nikdy nezapomenou na ten kondom se vzkazem 😀 Já nikdy nezapomenu na Marlenku od SmartEmailingu. Fotka z Emirates nám stojí vystavená doma. Klienti mého taťky nikdy nezapomenou na zlatou cihličku, kterou budou roky nosit v peněžence jako symbol svého úspěchu. A mí klienti nikdy nezapomenou na to, jak dostali domů mladý kokos 😀

Když se stanu vašim klientem, jak mě překvapíte vy? A zůstanete v mých vzpomínkách navždy, budu o vás vyprávět nadšeně lidem dále a nebo upadnete do šedivého průměru?

Dávejte lidem vždycky něco navíc. Vybočte z davu. Je to další krok k úspěšnému podnikání.

 

Stáňa Stiborová
Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, partnerka skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka knihy Podnikání z pláže a oblíbeného online kurzu Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Více o Stáni najdete tady.

Stáni můžete napsat na stana@podnikanizplaze.cz Připojte se mezi plážové podnikatele na facebooku.
Komentáře
  1. Miško Kopecký napsal:

    Rád som inšpiroval! 🙂 Len tak ďalej, skvelý nápad ten kokos… Teraz budem o tebe na prednáškach hovoriť ja 😀

  2. Na kokos opravdu nikdy nezapomenu:-) dokonce bych řekla že se stal takovým mezníkem v mém životě:-) opravdu moc děkuji, Stáňo

  3. Milena Machačová napsal:

    Milá Stáňo, opravdu by mě zajímalo, jaký dáreček byste chtěla dostat ode mě. 🙂

  4. Jarka Kružíková napsal:

    To nebyl jen tak nějaký kokos! Pro mě to byla připomínka měho života před návratem domů, před dětmi, stavbou domu…připomínka toho, že i když už okolnosti jsou a budou jiné, můžu zase naskočit do života, který mi tak chyběl! Stáňo, díky moc nejen za kokos 🙂 ale za celý tento kurz, je v tom úžasná dávka energie!
    🙂

  5. Denisa Říha Palečková napsal:

    Tenhle Tvůj článek jsem, Stáňo, přečetla s chutí. Taky tohle miluju 🙂 Máme i snímek z Emirates a o skvělou lámanou čokoládu na Mcelích jsem si teď u říkala programově 😉 – napoprvé mě taky mile překvapila. Ale přesně znám ten feeling, krásně jsi to popsala a nápad s kokosem jsi měla úžasnej 🙂

Napsat komentář: Miško Kopecký Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů